30 august 2008

Introduktion

I løbet af torsdagen har vi introduceret ca. 120 studerende til skole-it for lærerstuderende. De studerende er fordelt på 3 hold, hvoraf nogle er net- og andre dagstuderende. Udfordringen for os bliver at tilrettelægge aktiviteterne på en måde, der sikre, at man kan deltage uanset om deltager synkront (tilstede på samme tid og sted) eller asynkront.
Til selve introduktionen valgte vi at lægge en lydfil ud af præsentationen til skole-it sammen med den Powerpoint som ledsagede indlægget. Hvis man skal have et nogenlunde udbytte af at høre en sådan lydfil, kan jeg allerede nu se, at det vil være en god ide:
- at markere at man skifter slide. Det letteste vil nok være at sige det, alternativet er at klippe lydfilen efterfølgende, men det er et kæmpearbejde.
- at man gentager evt. spørgsmål, således at de også kommer med på optagelsen.
Allerede før introen havde vi fravalgt at optage gruppediskussionerne. Spørgsmålet er hvordan vi kan få de diskussioner som også finder sted blandt de studerende på nettet til at indgå som en del af det, der sker i fællesskabet / på holdet. Skal deres bidrag komme samtidigt, dvs. at de skal være online i visse tilfælde eller skal de sende deres bidrag til os (eller medstuderende?) før holdets lektioner, således at vi kan inddrage deres meninger i plenumdrøftelserne?

I introens gruppedrøftelser blev de studerende bedt om at forholde sig til deres egen brug af ikt: så de sig selv som novicer, alm. bruger eller eksperter. Langt de fleste studerende mente, at de lå i midterfletet, men gået lidt på klingen gav enkelt dog også udtryk for, at de egentligt ikke syntes, at det var særligt sjovt(!) / relevant, at ikt skulle fylde så meget i deres uddannelse.

Vi spurgte også ind til deres forventninger til et faget skole-it og langt de fleste talte om, at de håbede få flere it-færdigheder, at blive bedre end eleverne (nok et uopnåeligt mål :-) og at blive gode til at anvende deres viden i en pædagogisk sammenhæng. Det er specielt det sidste vi gerne vil vægte, men det er selvfølgelig klart, at vi aldring kommer udenom, at der skal være en platform at tage afsæt fra.

Ingen kommentarer: