14 september 2006

Kommunikation

Logbog uge 37 (hold 2)
I dag har vi kikket på brugen af SkoleKom, som er det mest benyttede post- og konferencesystem i folkeskolen p.t. - vi har fulgt dispositonen herunder (klik på billedet for at se det i større format)



Vejledning til brug af skolekom finder I i Manualbasen under Kommunikation og samarbejde, tastevejledningen til FirstClass (identisk med skolekom). Her finder I også de tips og tricks som blev præsenteret i lektionerne.

Hvorfor har vi valgt at præsentere jer for skolekom, når I allerede anvender Blackboard? Skolerne bruger det, I vil støde på det i praktikken, og som færdiguddannede lærere. Det vil også give jer et grundlag for at sammenligne forskellige systemers fordele og ulemper.

Som afslutning på dagens lektioner er I blevet bedt om at træde to skridt tilbage (de meget omtalte didaktiske / pædagogiske reflektioner) og overveje:
Hvorfor bruge konferencer (skolekom, Blackboard, Fronter etc.) i skolen?
Hvordan kan de bruges i undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering?
Fordele og ulemper ved brugen af konferencer?
Hvilke muligheder giver det for samarbejde på tværs (af klasser, skoler, etc.)?

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

fælles samlingspunkt, fælles database centrum

materialet er hele tiden tilgængeligt, man kan hele tiden hente det frem, og se hvad det nu lige var man skrev...

ulemper, det er jo edb, mange andre veje til det man lige skal...
7 kabale, og så videre og videre

totalt gode muligheder for samarbejder, alle kan se det samme... så det er helt perfekt, til deling af digitalt arbejde

Hilsen Beck

Anonym sagde ...

et ganske godt system, men mangler dog erfaring med brugen af systemet, da det ikke altid virker lige konsekvent.

brugen af skole-it vil måske vise sig at være brugbart, men overordnet virker det som et meget brugbart system, hvis det bliver brugt af flere og bliver en fortsat faktor i undervisningen

det med åbne konferencer vil blive brugt meget, af mig, mht især de ældre elevers lektier, projekter, emnevalg osv.

Anonym sagde ...

Grunden til at vi under vores forløb med pædagogisk it-kørekort bliver præsenteret er, at det nokt er det kommunikationsprogram man bruger på mange skoler landet over... Grunden til at man bruger konferencer i skolen er at det er en smart måde at kommunikere med andre på... Man kan bruge net konferencerne på mange måder i undervisningen. Der er både fordele og ulemper ved brugen af konferencer. Konferencerne giver naturligvis også mulighed for at samarbejde på tværs af klasser, skoler og meget mere..
Smart, smart, smart....

Anonym sagde ...

P.s. Det er mig, Nanna Jensen der skrev det sidste indlæg.. ;)

Anonym sagde ...

Disse kommunikationsmuligheder har både fordele og ulemper. Man kan få en seriøs feedback både fra kollegaer og elever, og udveksle erfaringer, give beskeder etc.
ulempen er at chatten hurtigt løber løbsk, eleverne kan chikanere hinanden osv.
Samtidig er der heller ikke alle elever/lærere der har interessen for pc'er etc.

Anonym sagde ...

Disse konferencer er meget brugbare i hele arbejdet med undervisning, da man meget lettere kan kommunikere frem og tilbage mellem studerende og undervisere, elever og lærere.
Man kan som lærer f.eks. ligge opgaver til eleverne ind i konferencen, og så kan de hente opgaven, og når forløbet er slut kunne man f.eks. lave en evaluering, som eleverne også ligger ind. Dermed har man hele forløbet liggende i konferencen, så man altid kan gå ind og hente det frem på et senere tidspunkt.
Det er også helt klart en fordel, at lærere kan give hinanden "gode ideer" og forslag til undervisning under konferencerne for de enkelte fag.

Anonym sagde ...

Konferencer kan fint bruges til at kommunikere uafhængigt af tid og sted. Fx kan eleverne hente inspiration eller være med til til at hjælpe andre. Læreren kan følge elevernes forskellige kompetencer og se hvor evt problemer ligger.
Evaluering kan samles her og bruges som afslutning af forløbet.
Ulemper kunne jeg forestille mig er, at nogen kun"stjæler" ideer

Anonym sagde ...

Ved at bruge en konference som SkoleKom, kan man for det første kommunikere med andre lærere omkring specifikke temaer, hvor man kan få andres gode erfaringer.
For det andet kan man stille "dumme" spørgsmål, som kompetente kollegaer så kan svare på :-)

I undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering, kan man bruge konferencerne i stedet for at opfinde den dybe tallerken til hver undervisningstime.
Man kan udnytte de mange forskellige bud der er på en undervisningssituation.
Man kan få anbefalet materiale til undervisningen, således at man allerede i planlægningen har udvalgt noget materiale.

Ved at benytte SkoleKom, kan man fx se om andre skoler/klasser arbejder med samme projekt, og lave et samarbejde skolerne/klaserne imellem.

Anonym sagde ...

Vi bruger konferencen for at få muligheden for at kommunikere med andre skoler/lærerer. Det at man kan drage nytte af andres viden på det samme område som en selv, betyder at man ikke selv skal opfinde den dybe tallerken en gang til.

Det er et system man kan bruge til planlægning af undervisning. Både ved at få hjælp fra andre lærere, men også ved at inddrage eleverne på en anden måde end man ellers ville kunne.
Man kan også lægge opgaverne ud til eleverne og bede dem lave/kommentere på dem. De kan så derefter aflevere tilbage via den vej.

Ulempen ved at bruge konferencen er at eleverne kan miste fokus, og gå ind på andre sider imens undervisningen står på.
En anden ting er at eleverne kan ende med at drille hinanden over mail, og det bliver modtaget negativt, så kan det få store konsekvenser for de pågældende elever.

Hilsen Gitte og Solvejg

Anonym sagde ...

Det giver mulighed for ud fra en fælles database at kunne kommunikere både lærere indbyrdes, men også elever og lærere og forældre og lærere. Det giver jo også en masse samarbejdsmuligheder skolerne i mellem, da du jo kan kommunikere om alt fra udveksling af materialer til søgning på venneklasser.

Anonym sagde ...

Det er en god mulighed for et samarbejde lærerne imellem.Som ny lærer vil det være rigtig godt at at have andre mere erfarne at kunne drage nytte af.
Når man skal planlægge et undervisningsforløb, kan skolekom være et sted, hvor man kan finde ideeer til undervisningen, og har man selv tilrettelagt et godt undervisningsprogram, kan andre måske bruge det.

Systemet er lidt forvirrende at lære, men det bliver vel bedre

Anonym sagde ...

Hvorfor konferencer?
For at lette papirarbejdet osv.
Fælles kommunikation i et dertil indrettet rum.

Undervisningen?
Skriftligt arbejde: Opgavebeskrivelser og svar kan lægges ud. Samtidig kan afleveringer og respons gives elektronisk.
(ikke mere "Jamen hunden åd min stil")
Elevsamarbejdet lettes, da de kan sidde hver for sig.
Man kan kommunikere uden at tage hensyn til tid og sted.

Fordele og ulemper:
Mange fordele (se ovenfor)
En ulempe kan være den mindre personlige kontakt mellem elever, forældre og lærere.

Anonym sagde ...

Hvorfor bruge konferencer (skolekom, Blackboard, Fronter etc.) i skolen?
det er mulighed for at give besked til en eller flere. Et fællesrum, en tavle osv.
Hvordan kan de bruges i undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering?
Man kan lægge en undervisningsplan ind, som løbende revideres. Man kan undervejs ligge produkter ind i et fælles/individuelt rum, man har mulighed for at følge de forskellige indlagte produkter, besvare dem undervejs(gennemførsel), og kan bruge "rummet" til at ligge spørgsmål (evaluering) ind der kan besvares - som her.
Fordele og ulemper ved brugen af konferencer?
Fordelen er at man har mulighed for at komme i kontakt med øvrige deltagere - uden at skulle mødes fysisk. Man har mulighed for at læge materiale ind hjemmefra.
Ulempen - kan være mangel på direkte kommunikation, opfølgning på materiale, produkter der er lagt ind. Det kræver en orden i opbygningen af en konference, for at den er overskuelig og dermed brugbar
Hvilke muligheder giver det for samarbejde på tværs (af klasser, skoler, etc.)?
der er meget større mulighed for et samarbejde, der glider jævnt via konferencerne. man kan næsten omgående ligge spm, svar, billeder m.m ind. Rækkevidden er ikke blevet større, nærmere indskrænket hvis man vælger "kun" at ville bruge computerens muligheder for samarbejdsplatforme, da ikke alle har mulighed for at bruge dette medie. Her tænkes på x. lande i Afrika, Østblokken skole

Anonym sagde ...

Skolekom, blackboard og andre fora er gode redskabertil hurtig og lettilgængelig kommunikation. Man har mulighed for at udveksle aftaler, opgaver, idéer og materialer.

I undervisningens planlægning vil man kunne søge og få informationer, vejledning og hjælp til materialesøgning ved at kommunikere med andre kolleger rundt om i landet.
Mht udførelsen af undervisningen kan man undervise udfra f.eks. et powerpointshow som man har lavet hjemmefra, gemt på nettet og åbner på klassen. Eleverne og andre, kan efterfølgende kommentere og eller skrive logbog i et lukket forum.

Fordele: Hurtig kommunikation. God skriftlig øvelse.
Ulempe: Skal have IT-færdigheder samt adgang til internet. Nogle elever er måske ikke så glade for at udtrykke sig skriftligt...?

Skolekom er super til at kommunikere med kollegaer landet over.

Anonym sagde ...

ps skrevet af ida kirstine voigt 25.2